Kampania edukacyjna „Czas na wzrok. Zachowaj ostrość widzenia po czterdziestce” prowadzona jest od 29 maja do 31 lipca 2013 r. W ramach akcji, w dniach od 10 do 29 czerwca mieszkańcy województwa kujawsko-pomorskiego, powyżej 40. roku życia będą mogli skorzystać z bezpłatnych badań ostrości wzroku w wybranych salonach optycznych. Lista salonów optycznych dostępna jest na stronie internetowej dedykowanej prezbiopii www.czasnawzrok.pl. Ze względu na ograniczoną liczbę miejsc, na badania należy umówić się wcześniej telefonicznie lub osobiście, podając przy rejestracji hasło kampanii „Czas na wzrok”.
Celem akcji jest dostarczenie informacji na temat prezbiopii oraz najlepszych sposobów jej korygowania. – Prezbiopia, inaczej zwana starczowzrocznością, dotyczy osób zwykle po 40. roku życia. Jest ona następstwem naturalnego procesu starzenia się soczewki oka. W miarę upływu lat soczewka twardnieje i zmniejsza się jej elastyczność. Traci ona zdolność do zmiany kształtu. Obniża się ponadto wydolność i sprawność mięśnia rzęskowego. U osób młodszych przy przeniesieniu wzroku na przedmiot położony blisko dochodzi do skurczu mięśnia rzęskowego i zmiany kształtu soczewki z płaskiego na wypukły. Dzięki temu przedmiot widziany jest ostro. Taki mechanizm zapewniający ostre widzenie z bliska nazywa się akomodacją. U osób starszych mechanizm ten słabnie. – mówi dr hab. n. med. Grażyna Malukiewicz, prof. UMK Kierownik Katedry i Kliniki Chorób Oczu Szpitala Uniwersyteckiego Nr 1, Collegium Medicum UMK. - W ciągu minionych lat uległ zmianie nasz styl życia, wzrosła aktywność zawodowa, co ma swoje przełożenie na zaangażowanie naszych oczu do wzmożonej pracy wzrokowej z bliska. Najpowszechniej stosowanym sposobem radzenia sobie z tym zjawiskiem jest stosowanie korekcji okularowej.
Więcej szczegółów na temat prezbiopii oraz rozwiązań dla prezbiopów znajduje się na stronie internetowej www.czasnawzrok.pl. Do tej pory kampanię „Czas na wzrok. Zachowaj ostrość widzenia po czterdziestce” przeprowadzono z sukcesem w województwach: dolnośląskim, śląskim, wielkopolskim, małopolskim, lubuskim, lubelskim, świętokrzyskim, zachodniopomorskim, pomorskim, łódzkim i opolskim.
Akcję wspierają:
Szpital Uniwersytecki im. dr. Antoniego Jurasza w Bydgoszczy, JZO sp. z o. o. – producent soczewek okularowych.
Patroni honorowi:
Prezydent Miasta Toruń, Burmistrz Brodnicy, Burmistrz Miasta Świecie
Patroni medialni:
TVP Bydgoszcz, Gazeta Pomorska, Radio PIK oraz portal: pomorska.pl